Als je actief bent op social media, heb je waarschijnlijk wel eens gehoord van het concept van ‘haakjes’. Met name in Amerikaanse content zie je ze regelmatig voorbijkomen: ‘the hook’, oftewel het haakje. Maar wat is een haakje eigenlijk?
Wat is een hook, oftewel – haakje?
Een haakje is een cruciaal onderdeel van een stuk content dat gebruikt wordt om de aandacht van je doelgroep te trekken en hen te activeren om iets te doen met jouw content. Dat kan betekenen dat ze reageren, liken, delen, opslaan tot op een link klikken – afhankelijk van wat jij wilt bereiken!
Stel je het haakje voor als het aas waarmee je vissen probeert te vangen. Hoe sterker je aas, hoe meer vissen er aan je haakje zullen bijten! Het gebruik van krachtige haakjes is dus essentieel om de interesse van je doelgroep te wekken en ze te betrekken bij je content.
Voorbeelden van haakjes
Misschien herinner je je nog de haakjes van Buzzfeed op Facebook, die er echt een sport van gemaakt hebben om hooks te gebruiken.
“Ik ging met mijn moeder naar de winkel, en wat er TOEN gebeurde zal je hart doen stilstaan!!”
Hoewel haakjes soms effectief kunnen zijn, kunnen ze ook overdreven en ongeloofwaardig overkomen (looking at you, Buzzfeed).
Gelukkig zijn er haakjes die je beter kunt gebruiken! Denk aan zinnen zoals:
- “Dit stel maakte zich nogal zorgen voorafgaand aan de fotoshoot…”, “De meeste van mijn klanten denken dat dit onzin is, tot ze het eenmaal zelf proberen!”
- “De meeste fotografen lopen elk jaar minstens 20 klanten mis door deze ene fout”
- “Oke, ik ga nu iets zeggen wat je misschien niet zult geloven, maar let op:”
- “Ik weet precies waarom jij te weinig klanten binnenhaalt. En jij weet het ook.”
Deze haakjes maken deel uit van mijn marketingstrategie en ik probeer ze zo vaak mogelijk toe te passen.
Waarom zou je haakjes gebruiken?
Omdat ze werken! Ze prikkelen de nieuwsgierigheid van mensen en stimuleren hen om verder te lezen, te reageren of actie te ondernemen. De meeste mensen weten heus wel dat er geen levensveranderend inzicht zal volgen. Maar toch denken ze ‘Even kijken. Dat kan nooit kwaad’. En dat is genoeg!
Door krachtige haakjes te gebruiken, vergroot je de kans dat je volgers je post lezen, en daarmee ook de kans dat ze er ook nog iets mee doen.
Dus waarom zou je niet beginnen met het implementeren van sterke haakjes in jouw social media posts? Het kan een verschil maken in het aantrekken van de aandacht van je doelgroep en het vergroten van de betrokkenheid bij jouw content!
Experimenteer met verschillende haakjes en ontdek welke het beste werken voor jouw specifieke doelgroep en doelstellingen. En don’t be Buzzfeed.
Kortom, haal het maximale uit je social media strategie met krachtige haakjes!
Comments +