Instagram gaat drastisch veranderen in 2021: Wat betekent dat voor content creators?

Facebook heeft afgelopen week (juli 2021) aangekondigd dat er grote veranderen voor Instagram aan komen. De app wil niet langer een foto-app zijn, maar gaat focussen op video en reels. Als je hierdoor direct aan TikTok moet denken, dan ben je niet de enige. Dat is namelijk precies de kant die de app op zal gaan. Wat betekent dat voor als content creators?

Het hoofd van Instagram kwam met een statement wat een hoop stof deed opwaaien: “We’re no longer a photo-sharing app or a square photo-sharing app”.

Dat is nogal wat, want Instagram heeft altijd gedraaid om het delen van foto’s. Dat verschoof de afgelopen jaren al langzaam naar het delen van meer waardevolle content, educatieve content en stories. Maar het lijkt er nu op dat Instagram de foto’s echt voorgoed achter zich wil laten. Dit komt voornamelijk door de grote concurrentie van TikTok.

“Let’s be honest, there’s some really serious competition right now,” gaf Mosseri aan. “TikTok is huge, YouTube is even bigger, and there’s lots of other upstarts as well.”

Meer video’s en reels

In de zomer van 2020 kwam Instagram al met ‘reels’ op de proppen. Video’s die lijken op de video’s van TikTok. Een functie die aan ons als creators opgedrongen werd, want als je geen reels maakte, heeft dat effect op je engagement.

Die reels gaan dus nog meer aandacht en voorrang krijgen op de app. Een groot nadeel voor de creators onder ons die liever tekst of foto-content delen. Ook ik ben geen creator die graag reels maakt, maar als je als creator nog relevant wilt blijven, wordt je haast verplicht om hier toch aan mee te doen. Doe je dat niet, zou het zomaar eens kunnen dat je een nog grotere daling in je engagement gaat zien de komende tijd.

Nieuw algoritme

Naast het voorrang geven aan video content gaat Instagram ook nogmaals het algoritme flink omgooien. Ook hier hebben ze naar TikTok gekeken. In plaats van dat je content gaat zien van mensen die je volgt, gaat Instagram je zelf content voorstellen die je misschien leuk vindt.

Klinkt misschien leuk als gebruiker, maar als creator is dit een flink nadeel. Het betekent dat nog minder van je volgers je content in hun feed zullen zien verschijnen. Het aantal volgers, waar je zo hard voor hebt gewerkt, wordt hierdoor minder waardevol. Op basis waarvan Instagram jouw content aan gebruikers gaat laten zien, is nog niet bekend.

Aantal likes niet meer zichtbaar

Er werd eerder dit jaar al mee geëxperimenteerd, maar ook deze kogel is door de kerk: Je kan straks je aantal likes op je posts onzichtbaar maken. Zo kan niemand meer zien hoeveel likes je post heeft. 

Dit is een update waar ik dan weer wel achter sta. Het succes van je kanaal of posts zou niet af moeten hangen van het aantal hartjes. Ik ben zelf ook een vrij passieve Instagram gebruiker. Ik besteed veel tijd op Instagram en lees en bekijk veel, maar like weinig. Wat mij betreft dus positief dat die handeling iets minder waarde krijgt.

Wat betekenen deze veranderingen voor content creators?

Als content creator zul je waarschijnlijk nog veel meer moeite moet gaan doen om je content zichtbaar te maken. Dat komt waarschijnlijk neer op nog meer moeten posten, maar nog belangrijker: meer geld uitgeven.

Bij Facebook is dit al jaren aan de gang, zonder advertentiebudget uit te geven wordt je content aan amper 10% van je volgers laten zien. Op Instagram zal deze trend zich voortzetten, waardoor je er niet meer onderuit komt om te gaan adverteren om nog zichtbaar te zijn. 

Daarnaast zul je ‘moeten’ investeren in reels en video content als je op Instagram relevant wilt blijven. Deze content zal voorrang krijgen, en het lijkt nu een kwestie van tijd voor de foto-content volledig zal verdwijnen. 

Conclusie

Persoonlijk ben ik geen fan van alle aankomende veranderingen. Instagram was juist zo waardevol omdat het een foto-app was waar je nog enigsinds zelf bepaalde welke content je te zien kreeg. Dat maakte de app uniek.

Met de komende veranderingen verandert Instagram simpelweg in een tweede versie van TikTok, wat totaal onnodig is, want TikTok is al heel goed in wat ze doen en 1 zo’n app lijkt me meer dan genoeg.

Het maken van video’s is heel tijdrovend, en ook maar iets wat bij je moet passen. Ik hoop zelf heel erg dat er een nieuwe app zal komen die het originele Instagram kan vervangen. Want grappige dansfilmpjes maken om nog relevant te blijven.. Dat past niet bij mij.

Mijn advies: Zorg dat je website goed op orde is en je investeert in andere marketing kanalen, want het zou zomaar kunnen dat je die nodig gaat hebben.

Comments +

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

download gratis de seo checklist

Meteen even lekker afvinken, zodat je de basis van je SEO op orde hebt en je vindbaar bent op Google±

DOWNLOAD NOW