jouw website verbeteren? download gratis het e-book: 30 geniale webdesign tips! download gratis >

Waarom jouw websitebezoekers 80% van je tekst niet lezen

juli 15, 2021

Al jarenlang zweeft er een theorie door de webdesign wereld over het ‘f-patroon’ op je website, en hoe slecht het is voor je business. Eyetracking research laat zien dat heel veel websitebezoekers websites via een bepaald patroon lezen. Voornamelijk via het patroon van de letter F. Als je dit eenmaal weet, kun je je website speciaal ontwerpen om dit te voorkomen! Maar waarom zou je eigenlijk? Wat is het F-patroon? Wat kan het kwaad? Ik leg het je vandaag uit!

Het F-patroon

Bij NNGroup hebben ze een groep mensen een speciale bril op gezet die kan meten waar ze naar kijken en waar hun blik blijft hangen. Vervolgens hebben ze ze naar verschillende websites laten gaan en gekeken wat er gebeurde.

De NNGroup heeft eye-tracking onderzoek gedaan en laat het F-patroon zien. De gebieden waar gebruikers het meest/langst naar gekeken hebben zijn donkerrood. De blauwe vlakken zijn het minst bekeken (bron: https://www.nngroup.com/articles/f-shaped-pattern-reading-web-content/, Kara Pernice on November 12, 2017)

De conclusie van de test: bezoekers lezen in een soort ‘F-patroon’. Ze beginnen vaak bovenaan, netjes van links naar helemaal rechts.

Vervolgens glijden de ogen iets naar beneden en lezen ze nog steeds wel van links naar rechts, maar de uiterste rechterkant van de pagina bereiken ze al vaak niet meer.

Vervolgens scannen ze alleen nog de linkerkant van de pagina verder naar beneden. Rechts wordt haast niet meer gezien.

Dit patroon lijkt een beetje op de letter F (soms op de letter E), dus vandaar de naam. Dit patroon komt vooral terug op pagina’s waar veel te lezen is. Bijvoorbeeld pagina’s waar je informatie geeft over je diensten, of waar je je algemene voorwaarden beschrijft (je snapt aan het eind van dit artikel meteen waarom niemand die ooit leest, haha).

Waarom scannen jouw website bezoekers je website met een F-patroon?

Stel, je bent op zoek naar een marketing coach. Je hebt op Facebook een oproepje geplaatst waarin je beschrijft dat je graag wilt dat je coach verstand heeft van Google Ads, Facebook Ads en SEO. Vervolgens hebben verschillende coaches hun website achter gelaten.

Waarschijnlijk open je die websites allemaal.

Wat doe je dan vervolgens? Ga jij er goed voor zitten en begin je met lezen, tot je de gehele pagina woord voor woord gelezen hebt? Of scroll je even snel heen en weer om te kijken of je iets over ervaring wat betreft Google Ads, Facebook Ads of SEO terug kunt vinden?

Waarschijnlijk dat tweede. Omdat je geen zin, geen tijd, en geen energie hebt om iedere pagina woord voor woord te lezen.

Jouw bezoekers dus ook niet! Want mensen zijn nu eenmaal lui.

Bezoekers scannen een website met het F-patroon als:

  1. Ze zo snel mogelijk bepaalde informatie proberen te vinden
  2. Ze niet geïnteresseerd zijn in alle tekst op de pagina
  3. Als een tekst niet opgedeeld is in tussenkopjes, bulletpoints of andere indeling. In feite is het dus een grote lap tekst.

Als jij je bezoekers niet begeleidt naar alle belangrijke stukjes content, gaan bezoekers hun eigen ‘snelle’ weg proberen te vinden. Ze geven de meeste aandacht aan de eerste paar zinnen (wat dus vaak die linkerbovenkant is), en vervolgens zwakt de aandacht steeds verder af tot ze helemaal niet meer lezen.

Waarom het f-patroon slecht is voor jouw business

Als jij een informatie pagina hebt gemaakt heb je waarschijnlijk hard gewerkt aan die tekst. Je hebt misschien wel een copywriter ingehuurd, rekening gehouden met SEO, alle vragen die je bezoekers hebben uitgeschreven. Alles om je mogelijke klant het zo makkelijk mogelijk te maken!

Maar als je in je design geen rekening hebt gehouden met dat F-patroon, is de kans heel groot dat al jouw bezoekers 80% van je tekst nooit zullen lezen.

Vooral de tekst die rechts staat beschreven niet. Dus heb jij rechts onder je pagina een blok staan waarin je een geweldige aanbieding doet? Dan kun je die dus beter verplaatsen, want het grootste deel van je bezoekers zal dat blok niet eens zien.

Zonde, toch? Gelukkig kun je er wel wat aan doen!

Hoe kun je het f-patroon voorkomen?

Je kunt verschillende dingen doen om je gebruikers te helpen wél alle belangrijke content op je website te lezen. Voornamelijk door met design aan te geven wat belangrijk is, en wat niet.

Voorbeelden hoe je design kunt gebruiken om je teksten leesbaarder te maken:

  1. Beschrijf de meest belangrijke informatie in de eerste of tweede paragraaf van je tekst. Hier heb je de grootste kans dat dit nog gelezen wordt.
  2. Maak belangrijke woorden dikgedrukt
  3. Werk met koppen en tussenkoppen om de gebruiker te helpen informatie te vinden. Houd de koppen kort, zodat ze zelfs als gebruikers het f-patroon gebruiken, ze de koppen nog volledig lezen
  4. Gebruik bulletpoints of lijstjes om je informatie te structureren
  5. Verdeel je tekst in korte blokken en gebruik passende afbeeldingen om het effect van een lap tekst te voorkomen
  6. Zet belangrijke blokken of informatie nooit rechts onder je pagina
  7. Hou het kort! Mand!
Dit design is niet goed geoptimaliseerd waardoor bezoekers waarschijnlijk niet de informatie zullen vinden waar ze naar op zoek zijn. De belangrijke informatie staat rechts, alle tekst staat achter elkaar en is niet scanbaar, en er is geen gebruik gemaakt van kopjes of bulletpoints om de informatie te structureren.
Dit design is beter geoptimaliseerd. De belangrijke informatie staat links, er is gebruik gemaakt van lijstjes die goed scanbaar zijn, en de prijs van de service staat in een ander lettertype weergegeven. Hier kan de gebruiker makkelijker vinden waar hij/zij naar op zoek is.

Conclusie

Het is verleidelijk om alles wat je wilt zeggen op je website uit te schrijven en op een pagina te knallen. Maar echt nuttig is het dus niet, want je gebruikers gaan het heel waarschijnlijk allemaal nooit lezen.

Toch veel te vertellen? Maak dan zo veel mogelijk gebruik van de bovenstaande design trucjes om er toch voor te zorgen dat je bezoekers zo veel mogelijk mee krijgen.

MARIT Hilarius

Ik ben Marit, de persoon achter Studio MHilarius. Ik ontwerp en bouw Showit websites voor vrouwelijke ondernemers. Heb jij hulp nodig? Stuur me een berichtje!

meer weten over mij?

Heb je deze blogposts al gelezen?

terug naar het overzicht

Kea template

nieuw!

Kea is een pastelzacht thema met ronde vormen. Er is meer dan genoeg ruimte voor workshops, coachingsdiensten, blogs en veel meer! Een ideaal thema voor de ondernemer die wil kunnen groeien.

BEKIJK TEMPLATE

THEMA VOOR BLOGGERS, COACHES, EDUCATORS, CREATIVES EN FOTOGRAFEN

Naxos template

Naxos is een warm, romantisch thema voorzien van alle functies! Met een blog, shop en uitgebreid portfolio kun je er alle kanten mee op. Het thema is volledig geoptimaliseerd volgens alle designprincipes. 

HAVE A LOOK!

THEMA VOOR BLOGGERS, WEBSHOPS, CREATIVES EN FOTOGRAFEN

Santo Beach template

Santo Beach is een elegant, vrouwelijk thema waarbij alle aandacht naar jouw werk gaat. Er is veel ruimte voor je prachtige foto's en eigen signature. Het thema is volledig geoptimaliseerd volgens alle designprincipes. 

BEKIJK SANTO BEACH

THEMA VOOR BLOGGERS, CREATIVES EN FOTOGRAFEN

Kefalonia template

Kefalonia is een wat stoerder en eenvoudig thema. De handgeschreven details geven het een persoonlijke touch. Ideaal voor ondernemers die snel live willen gaan! Het thema is volledig geoptimaliseerd volgens alle designprincipes. 

TRY IT OUT!

THEMA VOOR BLOGGERS, CREATIVES EN FOTOGRAFEN

DESIGN BY STUDIO MHILARIUS

PRIVACY POLICY

MEER INFORMATIE

De Webdesign Academy

Na een succesvolle eerste editie starten we in mei met de tweede ronde van de online cursus!

Creëer binnen 8 weken ZELF je eigen professionele website, op welk platform dan ook, die klanten oplevert en bij jou merk past.

x

6 mei 2021 begint de tweede editie van