Pinterest heeft op dit moment (2021) 459 miljoen gebruikers die Pinterest iedere maand gebruiken. Zo’n 80% van die gebruikers gebruikt Pinterest voordat ze een aankoop willen gaan doen of inspiratie willen opdoen voor een eventuele aankoop. Afhankelijk van de inrichting van je bedrijf kan Pinterest jou heel veel nieuwe bezoekers, en uiteindelijk ook klanten opleveren. Ben jij benieuwd of jij Pinterest zou moeten gebruiken? Ik geef je 10 redenen.
Wat is Pinterest?
Voor we in de redenen duiken waarom Pinterest fantastisch is, wil ik je kort vertellen wat Pinterest eigenlijk is. Pinterest is mix van een visuele zoekmachine en een social media platform. Op Pinterest vind je een grote catalogus vol met afbeeldingen die je als gebruiker kunt opslaan op een bord.
Op zo’n Pinterest bord verzamel je jouw favoriete/leukste/inspirerendste/nuttigste pins. Als een soort digitale versie van een moodboard! Maar je vind er niet alleen afbeeldingen, want achter de afbeeldingen zitten namelijk links naar de website van de maker van de pin.
Zo kunnen er op Pinterest allerlei pins te vinden zijn die een blogartikel visualiseren, een product, een cursus of iets anders.
Denk dus aan een visuele versie van Google, waar je ook mensen kunt volgen.
Maar, waarom zou je Pinterest nou gebruiken als bedrijf?
10 redenen waarom jij Pinterest zou moeten gebruiken
Reden 1: Je introduceert je content en bedrijf aan een hele nieuwe doelgroep
Op Instagram, Facebook en YouTube wordt je gevolgd door mensen die jou kennen. Een deel van je volgers zal misschien al eens diensten van je hebben afgenomen, en is dus niet meer ‘nuttig’ om je diensten opnieuw aan aan te bieden. Daarnaast kennen zij je content ook al, dus moet je telkens nieuwe content creëren om het interessant te houden.
Bezoekers van Pinterest kennen jou nog niet, en dus heb je iedere dag weer de kans op een fantastische eerste indruk! Iedere dag weer komen gloednieuwe mensen met jouw pins in aanraking en iedere dag heb je dus de kans om je al bestaande diensten en content aan een nieuwe doelgroep aan te bieden. Voor hen zal alles gloednieuw zijn.
Reden 2: Je krijgt meer verkeer naar je website
Je behoudt je doelgroep die je nu al hebt, en spreekt meer nieuwe mensen aan op Pinterest. Je bezoekersaantallen kunnen dus niet anders dan omhoog gaan!
Reden 3: Nieuwe leads
Een lead is een mogelijke klant. Vanuit Pinterest komen mensen bij jou terecht die de juiste zoekwoorden hebben ingetypt, of die jou tegen zijn gekomen in hun algoritme. Dat betekent dus dat dit mensen zijn die mogelijk bij jou passen, en dus in de toekomst misschien klant kunnen worden!
Reden 4: Het is gratis
Wie houd er niet van gratis? Pinterest gebruiken als gebruiker en maker is helemaal gratis! Ook zonder betaald adverteren profiteer je van Pinterest.
Reden 5: Advertentie tarieven zijn nog redelijk laag omdat er weinig concurrentie is
Mocht je nou wel willen adverteren op Pinterest, dan kun je dat doen voor relatief lage tarieven. De halve wereld heeft Facebook adverteren ontdekt, dus er is veel concurrentie, wat voor een hoge prijs zorgt. Pinterest is nog relatief onbekend bij adverteerders, en daar profiteer jij dus van!
Reden 6: Je valt sneller op in de Nederlandse markt dan op andere platformen
Om nog even door te pakken op het vorige punt, Pinterest wordt volop gebruikt door Nederlanders, maar Nederlandse makers zijn er beduidend minder. Op Instagram zijn er miljoen ondernemers te vinden die precies doen wat jij doet, maar op Pinterest zijn dat er een heel stuk minder. Als early bird kun jij daar nu je kans grijpen!
Reden 7: Je pins zijn evergreen en worden gedurende lange tijd getoond aan publiek
Wist je dat de gemiddelde levensduur van een Instagram post zo’n 19 uur is? De levensduur van een Tweet is nog veel korter, slechts 18 minuten. Facebook doet het ook niet al te best, slechts 30 minuten. Als je post überhaupt al wordt gezien, want het bereik op Facebook daalt meer en meer.
De levensduur van een Pinterest post is een heel stuk langer: 4 maanden tot JAREN! Je pins blijven getoond worden aan bezoekers als zij erop zoeken, of als ze in hun ‘for you page’ terecht komen, ook als ze lang geleden gepost zijn.
Een van mijn oudere pins (van zo’n 2 jaar geleden) is nog steeds mijn best verwijzende pin en levert me elke dag nog bezoekers op!
Reden 8: Je hoeft geen volgers te hebben om veel mensen te bereiken
Op de meeste social platformen draait alles om het aantal volgers dat je hebt. Dat bepaalt hoeveel mensen jouw posts te zien krijgen. Bij Pinterest werkt dat anders. Je aantal volgers maakt niets uit! Ook zonder volgers kun jij gaan posten en heb je net zo veel kans om ‘viral’ te gaan als ieder ander.
Reden 9: Je kunt je gehele aanbod van diensten en producten etaleren op Pinterest
Op Pinterest kun je alles kwijt. Je blog artikelen, video’s, quotes, beelden uit je portfolio, je cursussen, je producten, je diensten.. Alles! Alles met een linkje gekoppeld zodat gebruikers makkelijk kunnen doorklikken naar je website.
Reden 10: Je hoeft niet te wachten tot Google je geindexeerd heeft om bovenaan te eindigen
Heb jij een nieuwe website, dan sta je niet meteen boven aan in Google. Dat kost tijd. Google moet je indexeren, bekijkt of jouw website wel prettig werkt, of er wel mensen naar toe komen..
Bij Pinterest hoef je niet te wachten. Jij post nu, en over 1 minuut wordt hij al getoond. Of je nou populair bent of niet, of je nu nieuw bent of niet, of je nu volgers hebt of niet.. Het maakt niet uit!
PS: 80% van mijn bloglezers komt van Pinterest
Nog een extra reden als je nog niet overtuigd bent: Pinterest is voor mij de voornaamste bron waar mijn bloglezers vandaan komen.
Zo’n 80% van mijn lezers komt vanuit Pinterest! Een groot aantal dus, waar zomaar heel veel nieuwe klanten (oftewel: leads) bij kunnen zitten.
Is Pinterest geschikt voor jou bedrijf?
Waarschijnlijk is het antwoord ‘jazeker’. Maar wil je het zeker weten, vul dan onderstaande checklist in.
Als jij op de meeste vragen ‘ja’ kunt beantwoorden, dan staat niets jou meer in de weg om eens een kijkje te nemen op Pinterest. Laat die leads maar komen!
Comments +