Minder uren werken en toch nog hetzelfde blijven verdienen, dat wil iedereen natuurlijk wel. Goed nieuws: het kan!
Het grootste deel van de werkende mensen werken namelijk helemaal niet productief. Zeker nu we met Corona veel thuis werken is het extra lastig om productief te blijven. Ik heb er ook veel moeite mee, maar inmiddels heb ik een paar technieken onder de knie die me geholpen hebben toch productief te blijven én slimmer te werken.
Deel je taken op in korte to-do’s
De makkelijkste en meest effectieve tip is om met lijstjes te gaan werken. Lijstjes op papier, lijstjes op je telefoon, wat jij maar wilt.
Maak voor jezelf aan het begin van je dag een lijstje met wat je op je dag gedaan wilt krijgen. Ga er rustig voor zitten en denk goed na wat realistische doelen zijn. Een hele bruiloft bewerken in één dag zou je misschien wel willen, maar is niet echt haalbaar. Als je doelen stelt die je waarschijnlijk niet gaat halen zal dat je niet motiveren. Schrijf dus eerder te weinig dan te veel op!
Deel vervolgens die taken op in kleinere taakjes. In plaats van ‘Blog maken’ schrijf ik nu op:
- Blog schrijven
- Blog opmaken
- Afbeeldingen blog toevoegen
- Blog inplannen
- Socials inplannen bij de blog
- Pinterest pins maken
- Pinterest pins inplannen bij de blog
Zo heb ik lekker veel om af te strepen en lijkt de taak veel minder groot en eng. Aan het eind van de dag is het ook heerlijk om naar zo’n lekker lang afgevinkt lijstje te kijken.
De pomodoro techniek
Eerst even een nieuwe webpagina ontwerpen, de kat aaien, dan wat e-mails, even schoonmaken in huis, weer verder met de website, even wat op YouTube, en oh er staat een nieuwe show op Netflix!
Lekker relaxed werken. Maar heel effectief is het niet.
Wat wél werkt is de pomodoro techniek. Met deze techniek werk je telkens in blokken van 25 minuten, waarin je niets anders doet. Echt even 25 minuten lang focussen. Daarna heb je een bepaald aantal minuten pauze, en dan begint het nieuwe blok weer.
Zo ben je niet meer honderd dingen tegelijk aan het doen, maar focus je je op één taak tegelijk. Er is ook een app voor, die telt voor je af tot je pauze mag nemen. Je zult merken dat die 25 minuten eerst heel lang lijken, maar voorbij vliegen als je eenmaal bezig bent.
Eat the frog
Je gaat natuurlijk niet letterlijk een kikker eten. Ha! Want dat zou heel smerig zijn en iets waar je waarschijnlijk de hele dag tegenop moet zien.
En dat is ook waar ‘eat the frog’ voor staat. Je begint de dag met je moeilijkste taak, de taak waar je het meest tegenop ziet, of waar je de meeste moeite voor moet doen.
Ik ben altijd geneigd de dag te beginnen met mijn administratie en e-mail. Alleen is dit helemaal geen goede start! Je bent het meest creatief en fris aan het begin van de dag. Schuif dus al je taken die creativiteit nodig hebben of heel belangrijk zijn naar voren, en verplaats dingen als email en administratie naar het eind van de dag.
Kies vaste dagen voor een terugkerend klusje
Dit is een tip die mij heel veel rust heeft gebracht. Eerder verwerkte ik iedere factuur op het moment dat hij binnen kwam. Met het gevolg dat ik meerdere keren per dag tijdens een taak ineens mijn administratie ging zitten doen.
Je kunt er beter een aantal vaste momenten voor kiezen. Bij mij zijn nu de maandag en de donderdag de dagen waarop ik mijn hele mail weg werk en mijn administratie doe. Zo hoef je er op de andere dagen even niet naar om te kijken en kun je rustig aan andere taken werken.
Werk is werk, en vrije tijd is vrije tijd
Ik denk dat iedereen die nu thuis werkt dit wel herkent: je werk voelt nooit af. Je hebt geen kantoordeur die je achter je dichtdoet en de berichtjes en mails blijven altijd binnen komen. Het is daarom heel makkelijk om altijd maar door te blijven werken.
Probeer dit toch niet te doen. Hou je werkplek en je ‘chillplek’ zo veel mogelijk gescheiden. En als je klaar bent met werken, stop dan ook echt.
Ik heb alle meldingen voor Facebook en Instagram op mijn telefoon uit staan. Ik heb zelfs mijn werk mail niet eens op mijn telefoon. Zo kan ik nooit in de verleiding komen om tijdens het tv kijken toch nog even een mailtje op te sturen.
Als je in je vrije tijd ook écht kan relaxen en genieten dan ga je daarna met veel meer energie aan het werk.
Besteed taken uit
Dit heeft mij een aantal jaar gekost, maar inmiddels heb ik de stap gezet. Ik heb een aantal van de taken waar ik al jaren tegen aan hikte uitbesteed. En oh, wat een heerlijke beslissing.
Ik maak het mezelf niet langer meer moeilijk. De dingen die ik stom, moeilijk of gewoon heel tijdrovend vindt, die besteed ik uit. Zo kom ik weer toe aan de dingen die ik wél leuk en belangrijk vindt, en kan ik me focussen op het groter maken van mijn bedrijf.
Er zijn veel taken die je gemakkelijk uit kunt besteden of op een andere manier makkelijker kunt maken voor jezelf.
Social media
In plaats van jezelf iedere dag weer af te vragen wat je nu weer moet posten, kun je een dag per termijn kiezen. Dan ga je er eens goed voor zitten en je social media voor de komende weken/maand inplannen. Zo ben je in één keer klaar en hoef je je de rest van de maand niet meer druk te maken om je socials.
Voelt het bij jou ook wel eens alsof je meer tijd kwijt bent aan je e-mails bijhouden dan dat je daadwerkelijk met je klant bezig bent? Al je klanten sturen ongeveer dezelfde mails. Ze doen een aanvraag, jij stuurt alle informatie door, je bespreekt de details, je komt tot een datum.. Etc, je snapt het wel.
Je kunt die mails elke keer weer uittypen, of je slaat ze op als template zodat je elke keer binnen 1 klik je klanten van een e-mail kan voorzien!
Zo’n pakket heb ik toevallig al voor je gemaakt. Dit pakket is specifiek gericht op de fotografen onder ons. Het bevat 23 e-mail templates voor deze basis communicatie, maar ook voor moeilijke vragen of klachten van je klanten.
Marketing
Marketing is een klus die ideaal is om uit te besteden of om hulp bij te vragen. Van Google en Social advertenties tot gehele strategieën bedenken, het is heel fijn om iemand te hebben die je hierbij kan ondersteunen. En dor goede marketing haal jij meer uit je bedrijf, verdien je meer, én hoef je weer minder te werken. Een top investering dus!
Administratie
Er zijn weinig mensen die genieten van het doen van hun administratie. Gelukkig kan het vaak sneller. Ik heb jaren lang alles braaf in Excel-sheets bijgehouden. Gekkenwerk, als ik nu terug kijk. Sinds dit jaar werk ik met Moneybird en oh, had ik het maar eerder gedaan.
Er zijn allerlei soorten administratie software op de markt, in verschillende prijsklassen.
Nabewerking (voor fotografen)
Nu vind ik nabewerking een van de allerleukste onderdelen van mijn werk, maar dit geldt niet voor iedereen. Door mijn werkwijze door de jaren heen steeds meer te verfijnen, kan ik nu binnen no time een shoot bewerken. Dat komt omdat ik met presets werk. Zo kan ik met een paar kliks een gehele serie foto’s bewerken.
In de shop van MHilariusFotografie staan verschillende preset pakketten. Benieuwd of het wat voor jou is? Je kunt hier een freebie vinden om het uit te proberen!
Minder werken maar hetzelfde verdienen
Dat kan dus echt! Ik hou mijn uren bij, en sinds ik op deze manier gestructureerd werk merk ik dat ik soms maar de helft van de uren nodig heb die ik eerder nodig had. Niet elke dag hoor, ik heb er nog steeds dagen bij dat ik geen klap uitvoer. Maar op goede dagen vliegt de tijd voorbij en krijg ik van alles gedaan.
Er gaat zó veel tijd zitten in even Instagrammen of even een snack pakken, je merkt het niet eens.
Door productief te werken hou je ineens heel veel tijd over om te Instagrammen, en dan zonder schuldgevoel
Werk jij ook al gestructureerd, of heb je misschien tips voor andere ondernemers?
Comments +