Als je serieus aan de slag gaat met je styleguide (een visueel overzicht van al je stijlelementen binnen je huisstijl) voor je bedrijf, dan is een moodboard essentieel. Ook ik maak nog voor heel veel projecten een moodboard en vraag veel van mijn klanten er een te maken. Het is de ideale tool om erachter te komen wat jij mooi vindt, wat bij je past en wat er allemaal mogelijk is. Maar hoe maak je nou zo’n brand moodboard?
Waarom zou je een moodboard maken?
De belangrijkste reden om een moodboard te maken is: inspiratie. Als je een moodboard maakt kom je erachter hoeveel er mogelijk is, hoe veel verschillende stijlen er zijn en kom je dingen tegen die je aanspreken waarvan je dat nooit had gedacht. Het zorgt ervoor dat je beter uitgedachte keuzes maakt en niet altijd voor dezelfde kleuren en sferen kiest als je altijd al deed.
Veel ondernemers weten stiekem ook eigenlijk helemaal niet goed wat ze mooi vinden. Dat is ook logisch als je er nog nooit echt goed over na hebt gedacht. Een moodboard kan je een beter idee geven van wat je wel en niet aanspreekt.
Als je samen werkt met een designer om je styleguide te creëren zal hij of zij je waarschijnlijk ook vragen om een moodboard te maken als je zelf nog niet goed weet wat je wilt of mooi vindt. Zo krijgt hij/zij een beter idee van welke richting jouw bedrijf op moet qua visuals.
Waar begin je?
Het is verleidelijk om direct te gaan pinnen op Pinterest of eindeloos door Instagram te scrollen, maar dan sla je een belangrijke stap over.
Je moet namelijk eerst een helder idee hebben van je eigen bedrijf. Wie ben jij, wat wil je gaan doen, wie zijn jouw ideale klanten en wat is de boodschap die jij gaat uitdragen?
Je kunt immers wel bepalen dat je donkere kleuren mooi vindt, maar voor een newborn fotografe met gloednieuwe moeders als ideale klant is dat misschien niet de meest ideale keus.
Begin dus eerst met het bepalen wie jij bent en waar je voor staat.
Waar ga je naar op zoek tijdens het creëren van je moodboard?
Om een moodboard te maken hoef je niet op zoek te gaan naar specifieke lettertypes, kleuren of logo’s. Dat gaat je designer immers voor je doen! En zo niet, is dat iets om later te bepalen. Je gekozen kleuren en lettertypes zijn namelijk heel erg belangrijk. Elke kleur en elk lettertype brengt een bepaalde sfeer met zich mee die klanten onbewust zullen aanvoelen.
Er zitten hele theorieën achter kleuren en lettertypes, dus kies deze niet zomaar omdat je ze mooi vindt, maar kies deze bewust. Als je mee hebt gedaan aan de Webdesign Academy dan weet je hier alles van, anders is dit iets wat je het beste met een designer samen kunt vastleggen.
Ga liever gewoon op zoek naar, tja, eigenlijk alles! Je kunt gewoon op de homepage van Pinterest starten. Wat spreekt je aan? Het kan alles zijn! Foto’s, lettertypes, websites, kleuren, andere moodboards of styleguides ,wat je maar wilt. Je hoeft in deze fase nog geen keuzes te maken, je hoeft alleen maar inspiratie op te doen.
Ga niet bekijken welke keuzes je concurrenten hebben gemaakt. Als illustrator lijkt een goed idee om bij je mede-illustratoren te kijken welke stijl zij hebben. Zij hebben immers al eerder onderzoek gedaan naar hun ideale klanten, dus zij zullen het weten, toch? Wie weet vind je daar wel iets wat je mooi vindt!
Maar nee, dat kun je beter niet doen. Je zult er namelijk onbewust heel veel van oppikken en over gaan nemen. Zelfs onbewust. Hierdoor is de kans groot dat jouw uiteindelijke styleguide gaat lijken op die van je concurrentie, en dat is natuurlijk precies wat je niet wilt.
Bekijk het overzicht en maak een selectie
Bekijk eens wat je allemaal hebt gepind of opgeslagen. Waarschijnlijk is het een grote hoop van van alles en nog wat! Helemaal niet erg, maar niet zo nuttig als je daar een styleguide van moet gaan maken.
Ga er goed voor zitten en maak een selectie van wat je wilt houden en wat je er toch buiten wilt plaatsen. Je hebt vast dingen opgeslagen die net een beetje buiten de algemene stijl vallen. Laat al deze elementen buiten boord en focus je op de overeenkomsten. Maak daar je definitieve moodboard van.
Aan de slag!
Nu je moodboard helder is kun je aan de slag met je volgende stap: je styleguide maken.
Heb je daar hulp bij nodig? Neem dan eens een kijkje bij de Webdesign Academy, of stuur mij een berichtje!
Comments +