We willen natuurlijk allemaal een professionelee website. Met een paar kleine aanpassingen kun je je website van een ‘mwah’-look naar een professioneel niveau brengen, als je maar weet wat je moet doen. Werken met een webdesigner is natuurlijk ideaal, maar het inhuren van een webdesigner om je website te laten maken is niet voor iedereen de beste keuze. Als jij zelf aan de slag wilt heb ik een aantal tips voor je om je website een professionele uitstraling te geven!
Het ene website platform is het andere niet. Ik kan vaak zonder de code van een website te checken al zien met welk platform de website gemaakt is. Gratis builders pik je er zo tussenuit.
Gratis builders zijn prima om te gebruiken als je net met je business bent gestart, maar als je echt serieuze plannen hebt dan kun je beter een betaalde builder gebruiken.
Wix en Weebly zijn minder geschikt als je echt op zoek bent naar een professioneel ogende website. De builders hebben niet zo heel veel mogelijkheden, je moet werken binnen bepaalde stramienen en hebben weinig groeimogelijkheden.
Mijn lievelingsplatform is Showit. Alle websites die ik ontwerp maak ik in Showit. Je hebt er oneindige designmogelijkheden waardoor je je website 100% kunt maken zoals jij dat wilt. Zonder kennis van code of programmeren! Geloof me, iedereen kan het. Lees hier meer over waarom je Showit zou moeten gebruiken (daar schrijf ik 10 redenen op, maar ik zou er 100 van kunnen noemen).
Ga eens goed zitten de branding van je bedrijf voordat je aan je website begint. Je website is namelijk onderdeel van je branding. Dus dan is het logisch dat je eerst je branding voor elkaar hebt, voor je je website bouwt. Toch?
Je branding bestaat uit verschillende elementen:
Je kunt je branding vastleggen door middel van een styleguide. Dat is een weergave van al deze elementen bij elkaar.
Bij mijn website biedt ik altijd een branding service aan. Deze is niet altijd nodig, omdat sommige klanten al een sterke branding hebben. Maar is die er niet, dan gaan we samen aan de slag om een mooie huisstijl te bedenken. Die kun je dan niet alleen voor je website, maar dus ook voor je foto’s, je social media, en andere (offline) uitingen gebruiken!
Kortom, een styleguide is onmisbaar en geeft je website een unieke touch, zodat jij opvalt in de markt en je je ideale klanten kunt aanspreken.
Script fonts zijn nog zo prachtig, maar een hele alinea ermee uitschrijven zou ik je toch afraden.
De balans tussen design en functionaliteit kan heel erg lastig zijn. Probeer toch altijd functionaliteit voorrang te geven.
Dat houdt in dat leesbaarheid altijd belangrijker is dan hoe mooi een element eruit ziet. Dit geldt met name voor titels en grote stukken tekst. Zorg dat je hier een prettig leesbaar lettertype voor uitkiest wat voor iedereen goed leesbaar is.
Plaats ook geen lichtgrijze lettertypes op een witte achtergrond, bijvoorbeeld. Zorg altijd voor voldoende contrast zodat de letters goed opvallen.
De nummer 1 reden dat veel websites niet professioneel ogen: er wordt te weinig witruimte gebruikt.
Witruimte is de ‘lege’ ruimte tussen elementen. Een soort van rustpunten en ademruimtes in je design. Het houd pagina’s rustig en overzichtelijk.
Heb je geen witruimtes, dan oogt een website al gauw chaotisch, onprofessioneel en rommelig. Mensen moeten te veel moeite doen om dingen te vinden, en dus haken ze af. Dat is niet wat je wilt!
Zorg dus voor voldoende witruimte binnen je design.
Misschien wist je het al, maar ik ben een groot fan van personal branding. Bij personal branding laat je je bedrijf draaien om jou, omdat jij altijd uniek bent. Hoeveel ondernemers ook precies dezelfde services aanbieden als jij, ze zijn nooit precies hetzelfde zoals jij. Personal branding is dus onmisbaar in deze tijd van overvolle markten.
Als bezoekers op jouw website terecht komen, willen ze kunnen zien van wie de website is. Wie zit er achter het merk? Met wie gaan ze samenwerken als ze voor jouw bedrijf kiezen? Je verkoopt niet puur een product, je verkoopt deels ook jezelf.
Bij een sterk personal brand horen mooie foto’s van jezelf! Heb je dus niet? Laat die maken! En houd daarbij rekening met je styleguide. Welke kleuren komen daar in terug? Laat die ook terugkomen in je outfits. Zo passen je foto’s straks naadloos op je feed en op je website.
Een favicon is dat kleine icoontje wat je in je browser kunt zien bij het tabblad wat je open hebt staan.
Je favicon zie je ook bij de zoekresultaten en de browsergeschiedenis, etc. Het creëert professionaliteit en herkenbaarheid voor al je volgers als ze direct je logo daar herkennen. Een belangrijk icoontje dus. Als je geen eigen favicon upload gebruikt je website een standaard icootje, afhankelijk van je web browser. Maar je kunt deze ook zelf ontwerpen!
Je kunt een afbeelding maken van je logo of beeldmerk in Canva of Photoshop van 32 x 32 pixels. Daarna upload je hem in de backend van je website.
Heb jij nog geen favicon? Voeg deze dan razensnel toe!
Waarom alle bekende grote merken zo’n professionele uitstraling hebben? Omdat hun gehele vormgeving altijd op elkaar is afgestemd en je dat ene merk altijd weer herkent. Alles is een geheel.
Zorg dat dat voor jouw website ook geldt. Laat alle pagina’s een geheel zijn. Allemaal zijn ze volgens dezelfde styleguide ontworpen, dezelfde lettertypes zijn gebruikt, dezelfde lettergroottes, elementen komen meerdere keren terug EN overal wordt een goede hoeveelheid witruimte gebruikt.
Je design is rustig, overzichtelijk en.. consistent.
Als jij je website professioneel wilt laten ogen is dit wat je moet doen:
Heb je daar hulp bij nodig? Bekijk dan hier alle mogelijke manieren waarop ik je kan helpen!
Ik ben Marit, de persoon achter Studio MHilarius. Ik ontwerp en bouw Showit websites voor vrouwelijke ondernemers. Heb jij hulp nodig? Stuur me een berichtje!
Naxos is een warm, romantisch thema voorzien van alle functies! Met een blog, shop en uitgebreid portfolio kun je er alle kanten mee op. Het thema is volledig geoptimaliseerd volgens alle designprincipes.
Santo Beach is een elegant, vrouwelijk thema waarbij alle aandacht naar jouw werk gaat. Er is veel ruimte voor je prachtige foto's en eigen signature. Het thema is volledig geoptimaliseerd volgens alle designprincipes.
Kefalonia is een wat stoerder en eenvoudig thema. De handgeschreven details geven het een persoonlijke touch. Ideaal voor ondernemers die snel live willen gaan! Het thema is volledig geoptimaliseerd volgens alle designprincipes.
Pinterest bezorgt mij gemiddeld 70% van mijn bloglezers. Met een half uurtje per week tijd investeren heb ik dit kunnen bereiken.
Ik deel heel graag met jou hoe ik dit gedaan heb zonder een cent uit te geven, zodat jij mijn strategie kunt overnemen en meer bezoekers kunt binnen halen!