Een van de eerste vragen die (potentiele) klanten mij vaak stellen is ‘Hoe zit het met de SEO bij Showit?’ Een logische vraag, want je wilt natuurlijk wel goed gevonden worden met je mooie website! In dit artikel beantwoord ik alle Showit SEO vragen die ik regelmatig krijg!
Wat is SEO eigenlijk?
SEO staat voor Search Engine Optimization. Als je je website SEO proof maakt, dan optimaliseer je je website zodat Google goed kan uitlezen waar jouw website over gaat. Hoe meer details Google weet, hoe beter. Zo kunnen ze jouw website namelijk voorstellen aan gebruikers die passende zoektermen intypen. En hoe beter jij past bij deze zoektermen, hoe hoger je komt te staan!
Wat ‘doet’ Showit aan SEO?
Showit heeft allerlei ingebouwde tools om te zorgen dat Google jouw website goed kan indexeren. De belangrijkste zijn:
- Text tags
- Pagina titels + meta-beschrijvingen
- Afbeelding titels + meta-beschrijvingen
Als je deze 3 tools op de juiste manier inzet kom je al een heel eind.
Wat zijn text tags in Showit en wat hebben die voor een invloed op SEO?
Text tags geven een waarde aan alle content die op jouw website staat. Ze geven aan of iets een titel is, of iets een paragraaf is, of dat iets een subkopje is. Zo kan Google goed uitlezen hoe je pagina in elkaar zit en wat er allemaal op staat.Er zit een bepaalde hiërarchie in de text tags:
- H1 – De titel van je pagina. Hier mag er dus ook altijd maar 1 van op je pagina staan
- H2 – Een titel op een treetje lager dan H1. Bijvoorbeeld alle overige titels op je pagina
- H3 – Een subkop
- nav – Navigatie item (je menu en footer menu)
- p – Paragraaf tekst
Hoe beter jij deze hiërarchie toepast in je Showit website, hoe beter Google jouw website kan uitlezen.
Je kunt al je elementen deze text-tag geven in het rechtermenu, onder TEXT-PROPERTIES.
Waar moet ik bij afbeeldingen rekening houden qua SEO?
Het belangrijkst is dat je afbeeldingen niet te groot zijn. Als je alleen maar volledige resolutie afbeeldingen uploadt kost dat heel veel ruimte, en dus laadtijd. En hoe trager jouw website is, hoe lager Google jouw website rankt in de zoekresultaten. Zorg dus voor goed geoptimaliseerde afbeeldingen!
Hier heb ik meer geschreven over hoe je je afbeeldingen kunt optimaliseren voor je website >
Google wil ook graag snappen wat er eigenlijk op jouw afbeelding staat. Een naam als ‘83459.JPG’ zal Google dan natuurlijk niet zo heel veel vertellen. Gebruik liever namen als ‘Naxos-website-template’ of ‘Afbeelding-SEO-optimalisatie’. Deze titel geef je je afbeelding al voor je hem uploadt bij Showit.
Moet echt elke afbeelding in Showit een titel en beschrijving hebben?
Als je net als ik soms te lui bent om voor iedere afbeelding een titel én beschrijving (alt-text) te schrijven, kies dan voor de beschrijving.
Deze beschrijving is belangrijker dan de titels, omdat:
- Deze tekst zichtbaar wordt op je website zodra er iets mis gaat en je afbeelding niet laadt
- Als een blinde gebruiker je website bezoekt leest het systeem deze beschrijving voor om de afbeelding te identificeren
- Het Google meer informatie geeft over de content op je website
Wat zet je in de beschrijving?
Probeer je afbeelding te beschrijven en tegelijkertijd keywords te gebruiken. Bij dit artikel zou ik het woord ‘SEO’ bijvoorbeeld sowieso terug laten komen in elke beschrijving zodat ze worden gevonden als mensen daarnaar zoeken. Maar houd het wel leesbaar. ‘SEO tip showit SEO SEO SEO’ gaat bijvoorbeeld niet werken.
Een beschrijving als ‘alt-tags bij showit toevoegen voor SEO’ is beter.
Hoe kan ik de SEO van mijn website verbeteren?
Als basis heb je natuurlijk de juiste text tags gebruikt bij elk element, hebben al je afbeeldingen een goed formaat en nette titlels.
Maar je kunt nog meer doen om je Showit website nóg beter vindbaar te maken:
- Keywords in je webteksten verwerken
- Al je pagina’s een nette titel geven waar ook de keywords in terug komen
- Je pagina beschrijvingen goed invullen met nette keywords
- Blogs schrijven waarin keywords terug komen
Zijn lange teksten met keywords goed voor SEO?
Ja, en nee.
Ja, omdat Google houdt van keywords. En hoe meer keywords er gevonden worden, hoe beter. Echter, gebruiksvriendelijkheid is nóg belangrijker. Niemand van je klanten heeft zin om zich door ellenlange teksten vol keywords te worstelen als ze gewoon op zoek zijn naar de prijs van je dienst.
Mijn advies is dus: houd het kort en bondig, en verwerk je keywords liever in blogs. Schrijf je geen blogs? Voeg dan je langere tekst met keywords toe aan de onderkant van de pagina. Zorg dat je klanten de tekst niet per se hoeven te lezen, zodat het de gebruiksvriendelijkheid niet beinvloedt.
Download de SEO checklist!
Ik heb een gratis checklist voor je gemaakt waarin alles staat wat belangrijk is. Deze kun je afvinken voor je je website live zet, zodat je zeker weet dat jouw Showit website SEO-ready is!
Heb jij nog meer SEO vragen?
Ik ontvang ze graag! Stuur me een berichtje en ik kijk met je mee!
Comments +